Om filmbransjen og deling – hvordan tjene mer penger for mindre innsats!

Jeg er overbevist om en ting. Og det er at med fornuftige priser og enkel og god tilgjengelighet, er de aller fleste så ærlige at de vil betale for seg. Men siden filmbransjen tydeligvis ikke er det, så har jeg tenkt å fortelle dem i detalj hva de skal gjøre for å få folk til å ville betale for seg, i et par steg:

  • På kino-perioden kan godt være eksklusiv, iallefall den første biten. Men den eksklusive biten må ikke vare altfor lenge, for da begynner folk å kopiere fordi dere ikke vil selge til dem.
  • Utleie på DVD må skje samtidig med utleie i «enkeltleie»-markedet på nettet. Det finnes to typer mennesker: De som liker fysiske medier og de som liker å hente alt på nettet. Her er stort sett ikke overlapp, selv om det finnes en god del mennesker som gjerne kjøper fysiske medier etter de har sett det på nettet. Men de som ikke lenger bruker fysiske medier, de vil ikke vente på at folk skal være ferdig med å kjøpe fysiske medier. Da kopierer de heller, og da tapte dere et salg fordi dere ikke hadde varen å tilby denne gangen heller.
  • Når filmen blir sluppet for visning på TV, kan tjenester med fast månedspris, som Netflix o.l., få lov til å inkludere dem i sortimentet sitt. Ikke to år etterpå. Da kopierer folk, fordi et fåtall lenger forholder seg til hva som faktisk går på TV når de skal se en film. De vil ha større utvalg enn 15 filmer (=ca.-snittet av de kanalene som viser en film på det tidspunktet du hadde tenkt å se film)
  • Internett kan ikke deles opp i regioner og markeder, iallefall ikke slik at et marked får noe lenge før det andre. En viss prissegmentering kan nok likevel gå an – det er tilgjengelighet, og at prisen oppleves som rettferdig, som er det viktigste.
  • Folk godtar ikke at ikke prisene går ned når de fysiske mediene forsvinner.
  • Dropp DRM! Er det tilgjengelig til en fair pris vil folk kjøpe, og dropper du DRM vil du også nå de som ikke kan bruke/eier/har råd til det utstyret du tenkte på når du designet tjenesten.
  • En viss kopiering vil alltid skje, spesielt blandt folk som ikke har så god råd. Dere må konsentrere dere om å være minst like tilgjengelig som privatkopiene. Da vil de som har råd til det, betale for det. Og de som har kopiert før, vil lett gå over til å begynne å betale når de får råd til det.
  • Jeg overlater det til dere å tenke ut en løsning på hva de advoktatene dere sparer på denne strategien skal brukes til.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.